KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

woensdag 21 november 2012

AFSCHEID VAN HAAR PUPIL



Francesco Maffei - Kirke en Odysseus

Odysseus was teruggekeerd na zijn gevaarlijke trip naar de Hades. Zijn verblijf in het ‘Oculus Infernus’. Zijn initiatie. Inwijding in de mysteriën over leven en dood. Hij had het goed volbracht. Mijn pupil, de slimme Odysseus, zal ooit ‘de wijze Odysseus’ worden. Hij is weer een stapje dichterbij gekomen.
Er volgen nog een aantal beproevingen. Heel gevaarlijke beproevingen. Zou hij de verleiding kunnen weerstaan? Zou hij zijn begeerte kunnen beheersen?
Vannacht, als alle anderen slapen, zal ik hem vertellen wat hij moet doen en hoe hij moet reizen.
Morgen vroeg zal hij vertrekken. Nog een nacht blijf ik bij hem, dan laat ik hem vertrekken.
Nee, ik geen tranen. Het is goed zo. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten