KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

donderdag 22 november 2012

KALYPSO, VERBORGEN VOOR 'S WERELDS OGEN





Odysseus werd negen dagen en negen nachten meegesleurd met de zeestromen. In de tiende nacht werd hij door een golf op Ogygia, mijn eiland, neergelegd.
Hij was verzwakt, totaal uitgeput en lelijk verbrand, de vellen hingen erbij.
Ik heb hem naar mijn huis laten brengen. Daar heb ik hem verzorgd en gevoed.
Hij zal hier veilig zijn, verborgen voor de ogen van de wereld.
Het gebeurt niet zo vaak dat ik bezoek krijg. Ogygia ligt nogal ver weg. Ver weg van alles en iedereen. Rondom het eiland alleen maar zee.
Zowel goden als mensen zien er tegen op mij op te zoeken. ‘Te ver, te lange reis, er is daar niets te beleven, alleen maar zee, saai’, dat zijn de excuses die ze verzinnen om maar niet hierheen te komen.
Jammer, want zo kunnen ze nooit ervaren hoe schitterend het hier is. Het is hier rustig en ongerept mooi. Prachtige flora en fauna. Een overvloed aan vruchtbomen en gewassen. Geluiden van dieren, watervallen en… het mesmeriserende geluid van de alom vertegenwoordigde zee. Op het eiland overal de geuren van bloemen, aan het strand een heerlijke zilte zeelucht.
Odysseus zal het heerlijk vinden als hij weer op de been is.
Nu moet hij nog even rust houden en op krachten komen.
Daarna zal hij kunnen genieten van al het moois hier.
En zal ik genieten van zijn aanwezigheid. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten