KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

donderdag 22 november 2012

STAREND NAAR DE ZEE


Arnold Böcklin
Odysseus and Calypso, 1883
De laatste tijd staat Odysseus vaak op het strand naar de zee te staren. Stil en in zichzelf gekeerd. Hij wil terug naar Ithaka, terug naar huis.
Maar Ogygia is nu zijn thuis. Nergens is het mooier dan hier. Het is hier prachtig. Hier is geen ellende. Hier is nooit gebrek aan voedsel.
Hij heeft, tot mijn verbazing, mijn aanbod om onsterfelijk te worden afgewezen. En niet alleen dat. Hij wijst mij, die zo verlangt naar zijn liefde, ook af. Ik laat hem naast me in mijn bed liggen, maar hij draait zijn rug naar mij toe. Hij weigert. De rest van zijn lichaam weigert eveneens.
Een willige bij een onwillige.  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten