KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

donderdag 22 november 2012

UIT HET OOG, MAAR NIET UIT HET HART




Athena vertelt:

“Na zeven jaar eindelijk weer een teken van leven van Odysseus. Hij zat vast op Ogygia, gevangen gehouden door de nimf Kalypso in haar grot. Hij zat diep in de ellende. Hij wilde zo graag terug naar Ithaka, maar had geen schip en geen bemanning. Zonder hulp van ons was het voor hem onmogelijk om te ontsnappen. Ik besloot hem te helpen.

Op de eerstvolgende vergadering op Olympos deed ik een goed woordje voor hem. Ik trof het, Poseidon was er niet. Die zat ergens in Aithiopia. Het zou dus moeten lukken. 
Toen ik het woord kreeg, vroeg ik vader Zeus of hij ook niet vond, dat Odysseus nu wel genoeg gestraft was. Tenslotte waren het zijn mannen geweest en niet híj, die het vee van Helios hadden geroofd. 
Vader Zeus knikte even met zijn hoofd, een teken dat het voorstel goedgekeurd was. Vervolgens nam hij Hermes even apart. 
Niet veel later zag ik Hermes zuchtend zijn schoenen aandoen, een aantal bekers Pursotauros* naar binnen gieten en vertrekken. 
Odysseus, je zult thuiskomen. Wij zullen je helpen. Je was dan wel zeven jaar uit het oog, maar niet uit het hart.”





*Red Bull



Geen opmerkingen:

Een reactie posten