KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

donderdag 22 november 2012

WASDAG


Athena vertelt:

“Odysseus lag overmand door vermoeidheid te slapen in de buurt van de rivier waar de Phaiakakische vrouwen altijd hun was doen.
Ik had een plan bedacht. Hij zou gevonden moeten worden door Nausikaä, de dochter van de koning.
Tegen de ochtend sloop ik, verkleed als een van haar dienaressen, naar haar slaapkamer. Ik had mijn helm thuisgelaten, een oude doek om m’n hoofd gebonden en ergens een chiton van een van onze schoonmaaksters geleend. Zo leek zo net een echte dienares.
Ik sloop naar het bed toe waar ze nog lag te dromen. Ik wekte haar zachtjes en zei: “Luister heel goed, ik zeg dit slechts één keer. Wat ben je toch een sloddervos. Je mooie kleren liggen overal over de vloer. Wordt het niet eens tijd dat je die gaat wassen? Misschien kom je eerstdaags wel je aanstaande echtgenoot tegen en dan wil je toch zeker niet dat hij denkt dat je een slons bent? De eerste indruk is heel belangrijk. Dus pak al je vuile kleren op en ga ze wassen in de rivier. Schiet op, vraag je vader om de muilezelwagen en trommel iedereen op om met je mee te gaan naar de rivier. Het is vandaag wasdag.”
Dat gezegd hebbende, maakte ik dat ik wegkwam.
Zo, dat heb ik weer mooi geregeld. Wat ben ik toch goed! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten