KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 17 maart 2013

Adviezen


Sibylle van Cumae - Michelangelo

Zojuist
zijn de woorden
van de grote Apollo
door mijn mond
gesproken
raadsels
maar
waarheid

draaiende als een derwisj
bezield
vertalend
verklarend
de toekomst
het noodlot
onoverkomelijk
voorbestemd

en nu
zwijgen
uithijgen
rusten
de godheid
heeft gesproken
mijn taak
is volbracht.

Amper was ik bekomen van het goddelijk vuur in mij toen Aeneas mij verzocht hem te begeleiden naar de onderwereld. De geest van zijn vader had hem opgeroepen naar de Hades te komen om hem zijn lot te verduidelijken.
Ach, hoe gemakkelijk is het de onderwereld te betreden. Lastiger is echter de terugkeer. Slechts weinigen is het vergund het daglicht daarna opnieuw te aanschouwen. Maar als hij tweemaal in het schuitje van Charon de stromen van de onderwereld wenst te bevaren, zal hij eerst de gouden tak moeten plukken om die te schenken aan koningin Persephone. Deze gouden tak is verborgen in een donkere boom in het heilige woud. Hij dient met de hand de eerste goudgebladerde tak te plukken. Zodra die is verwijderd, vormt zich een nieuwe tak: de gouden tak. Deze dient hij eveneens met de hand te plukken.
En ach, nog een kleinigheidje. Onwetende is hij nog dat een van zijn mannen zojuist is overleden. Deze man moet eerst met gepaste eerbewijzen een rustplaats vinden eer de onderwereld voor hem toegankelijk is.
Dat zijn de voorwaarden. Adviezen zijn er om opgevolgd te worden. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten