KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

maandag 4 maart 2013

Palinurus



Nadat we de schepen hadden hersteld en op emotionele wijze afscheid hadden genomen van de achterblijvers, voeren we met gunstige wind naar Italia.
We zeilden voor de wind en alles leek ons mee te zitten.
Op een nacht, toen we Italia al bijna bereikt hadden, schrok ik plotseling wakker uit mijn diepe slaap. Een gevoel van ongerustheid bekroop me. Er was iets aan de hand, dat voelde ik. Maar wat?
Ik tuurde om mij heen en zag dat we recht op de rotsen waar destijds de Sirenen verbleven afkoersten. Ik schreeuwde naar mijn stuurman om op tijd bij te sturen, maar ik zag dat er niemand aan de helmstok stond. Waar was Palinurus? Was hij in slaap gevallen en overboord geslagen?
Snel nam ik het roer in handen en stuurde het schip verder richting Cumae.
Ach arme Palinurus, mijn dierbare stuurman, ik hoop dat je zwemmend de kust zult bereiken en niet zult sterven in de wrede diepe zee. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten