KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 3 maart 2013

Stoken


Gustave Moreau - Hera

Hera vertelt:

Dat rotjong van die bitch van een Aphrodite was ontkomen aan de golven, omdat mijn plannen gedwarsboomd werden door mijn broertje Poseidon.
Jammer, jammer, jammer.
Het wachten was op een volgende gelegenheid om hem te pakken te nemen.
Toen ze weer terug waren op Sikelia zag ik een nieuwe mogelijkheid om hem dwars te zitten, want als het aan mij ligt zullen ze nooit een nieuwe stad stichten in Italia.
Ik had een plan bedacht. De vrouwen moesten maar eens in opstand komen. Die waren dat gedwaal over zee toch al meer dan zat.
Ik besloot Iris naar ze toe te sturen om hen eens flink op te stoken. Ze moest verkleed als oude vrouw de Trojaanse vrouwen aansporen de schepen te verbranden. Op te stoken en verbranden, leuke combinatie met die woorden.
Ja, ze moesten de schepen maar eens achter zich verbranden.
Alleen ging niet alles even soepeltjes. Iris werd ontmaskerd. Ze speelde haar rol niet helemaal goed. Dat ellendige Olympische accent van haar ook. Bovendien waren haar bewegingen niet de bewegingen van een oude vrouw en liet haar grime ook te wensen over.
Maar goed, ze kreeg het toch voor elkaar dat de vrouwen in verzet kwamen.
Zo, dat zal ze leren, dat stelletje misselijke Trojanen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten