KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

vrijdag 1 maart 2013

Het vertrek van Aineias




Aeneas verlaat Dido - Guido Reni

Het verdient geen schoonheidsprijs wat ik heb gedaan, maar ik zag geen andere oplossing.
Het werd al snel opgemerkt dat wij de schepen zeilklaar maakten. En een gerucht verspreid zich nu eenmaal pijlsnel. Voor ik het wist stond Dido voor m’n neus. Ze vroeg me wat ik ging doen. Ik wilde haar eerlijk vertellen wat ik van plan was, maar ze keek zo verdrietig. Ik wist op dat moment totaal niet welke woorden ik moest gebruiken om het voor haar niet pijnlijker te maken dan het al was. Ik heb me misschien niet helemaal correct uitgedrukt. Dat spijt me dan.
Ik was echt van plan het haar allemaal eerlijk te vertellen, maar even niet op dat moment. Het was gewoon erg moeilijk voor me.
In ieder geval heb ik haar gezegd dat mijn lotsbeschikking een stad in Italia te stichten is. Een nieuw thuis voor de Trojanen. Dat Carthago niet mijn eindbestemming is, en dat ik er niet wil blijven, ook niet als ze mij daar samen met haar laat regeren.
Nee, ik heb haar niet verteld dat ik niet van haar hield. Dat kun je een vrouw toch niet vertellen. Zo ongelofelijk bot ben ik niet.
Ik heb haar toen gezegd dat ze maar moest gaan slapen en dat ik de nacht op het schip zou doorbrengen. Dat leek me beter gezien haar emotionele toestand.
Die nacht verscheen de god Hermes aan mij. Hij heeft mij gezegd dat ik meteen moest vertrekken omdat de wind gunstig was en omdat er anders heibel van zou komen.
Je moet altijd luisteren naar het advies van de goden. Zo ben ik opgevoed en daarom heb ik daar meteen gehoor aan gegeven.
Spijtig misschien hoe het allemaal gelopen is, maar het zij zo. Ik kan mijn lotsbeschikking nu eenmaal niet ontlopen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten