KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 3 maart 2013

Twijfel


Detail of a miniature of the Sicilian games, including a boat race, archery, wrestling with staffs, and racing, and in the background,  the burning of the Trojan fleet, at the beginning of book V of Virgil's Aeneid, Italy (Rome), between 1483 and 1485

Ineens riep iemand hard: “Brand”.
We zagen dikke rookwolken vanaf het strand omhoog komen. Dat kon maar een ding betekenen: de vloot stond in brand.
In paniek renden we naar het strand om te redden wat er te redden viel. Daar zagen we de vrouwen als razenden fakkels naar de schepen gooien. De vrouwen hadden zich tegen ons gekeerd en hadden de schepen in brand gestoken. Toen ze ons aan zagen komen stoven ze uiteen en verborgen ze zich in de bossen.
Wat bezielde ze om dat te doen? Zagen ze dan niet in dat ze met deze daad hun eigen toekomst in de as legden?
Met man en macht probeerden we de vlammen te doven. Onderwijl smeekte ik de goden om ons bij te staan.
Gelukkig werden mijn smeekbeden opgemerkt door Zeus die meteen een regenbui zond om het vuur te blussen. Zodoende bleef de schade beperkt. Slechts vier schepen waren vernietigd.
Achteraf bleek dat de vrouwen door toedoen van Hera aangezet werden om in opstand te komen. Ze waren het rondtrekken helemaal beu en verlangden ernaar een thuis te hebben.
Maar als zij niet meer willen, wat dan? Ook hier blijven? Of verder trekken zonder hen? Dan wordt ons volk verdeeld. 
Wat moest ik doen?
Mijn lot wordt bepaald door de schikgodinnen. Daar kan ik toch onmogelijk iets aan veranderen, toch?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten