KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

vrijdag 22 februari 2013

Actium, Winter came




Snel vluchtten wij weg van deze afgrijselijke vogelgedrochten. We spanden de zeilen en voeren met een zuidenwind in de zeilen langs de Ionische kust.
We naderden de eilanden van de wrede, bedrieglijke Odysseus, Zacynthus, Dulichium, Same en Ithaka, de woonplaats van die ploert en verwensten het land dat zo’n misbaksel heeft voortgebracht.
Bij Leukates met de tempel van Apollo gingen wij aan land. Daar reinigden we ons en vereerden we onze goden.
Uitsluitend voor propagandadoeleinden* vierden wij onze befaamde Trojaanse spelen, worstelwedstrijden, op de kust van Actium.
Intussen werd het winter en dacht ik met weemoed terug aan de donkere winters die ik samen met Kreousa doorbracht. Zittend bij het vuur, mijn hoofd op haar schoot en luisterend naar de verhalen die ze mij vertelde. Ze kon heel mooi en boeiend vertellen. Zij kende vele mythen en sagen.
Ach, Kreousa, er gaat geen dag voorbij zonder dat ik aan haar denk. Iedere morgen word ik wakker en ontdek ik een lege plaats naast mij. Iedere morgen die pijn in mijn hart dat zij er niet meer is.
Zou die pijn ooit afnemen?

Toen de zon weer in kracht toenam en de dagen langer werden, bevestigde ik, ten teken dat wij hier geweest waren, het schild dat ik eens buit gemaakt had op de Achaeër Abas aan de deurpost van de tempel van Apollo en besloten we te vertrekken. We moesten verder, op weg naar een nieuw thuis.


__________________________________

*geslijm van Vergilius, ingevoegd om een wit voetje te halen bij keizer Augustus, die door het winnen van de slag bij Actium een einde maakte aan de burgeroorlog en de macht kon grijpen
                                                                                                    

Geen opmerkingen:

Een reactie posten