KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

vrijdag 22 februari 2013

De profetie van Helenos


ontmoeting met Helenos

Terwijl Andromache in tranen naar mij en mijn verwanten vroeg, zag ik in de verte een bekende gestalte op me aflopen. Het was Helenos. Vreugdetranen biggelden over zijn wangen, zo blij was hij dat hij bekenden zag.
Hij vertelde mij dat hij gevangen genomen was door de Achaeërs.
Ze hadden hem gemarteld om hem een aantal profetieën te laten doen opdat Troje overmeesterd zou worden. Hij had hen het een en ander wijs gemaakt en zij gaven hem als beloning zijn vrijheid terug. Hij durfde echter niet meer terug naar de stad, want hij vreesde als verrader ter dood gebracht te worden. Hij kon met Neoptolemos mee naar het Chaonische land en heeft hem na diens dood opgevolgd.
Helenos liet mij de stad zien die hij gesticht had. Het leek wel een klein Troje. Met weemoed aanschouwde ik alles wat op Trojaanse wijze gebouwd was.
Nadat wij met hem van de maaltijd hadden genoten vroeg ik hem voor ons een voorspelling te doen.
Nadat hij een offer had gebracht en alle plechtigheden had uitgevoerd, voorspelde hij me dat mij een moeilijke, gevaarlijke reis langs vele landen te wachten stond, voordat ik in Italia aan zou komen. Ik moest deze kusten verlaten, want hier bevonden zich uitsluitend vijandige Achaeërs. Als ik eenmaal in Italia aangekomen ben en aan een oever van een stroom onder stevige eiken een grote zeug zou zien liggen met dertig blanke biggetjes, dan zal daar de plek zijn om een stad te bouwen. Ik moet een altaar bouwen op het strand en mij bedekken met een purperen kleed als ik een offer breng. Ik zal dat gebruik in ere moeten houden telkens wanneer ik plechtigheden uitvoer ten dienste van de goden, opdat zij mij welgezind zullen zijn.
Ik zal in Cumae de Sybille moeten raadplegen en haar om orakels smeken. Maar bovenal moet ik, en dat is heel belangrijk, bij alle plechtigheden als eerste de grote godin Hera vereren. Als ik dat niet zou doen, dan zou zij mij het wel eens knap lastig kunnen maken. Zij staat niet echt op goede voet met mijn moeder, de godin Aphrodite. Zij doet er alles aan om wraak te nemen op haar vanwege die verloren schoonheidswedstrijd. En een moeder bezeer je het meest door haar kinderen wat aan te doen. 



het offer en de voorspelling


Geen opmerkingen:

Een reactie posten