KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

dinsdag 26 februari 2013

Het wraakgevoel van Hera




Hera vertelt:

Het is niet leuk om op de tweede plaats te komen.
Dat is eigenlijk zwak uitgedrukt, want het is in feite zwaar kut om altijd tweede te moeten zijn.
Kijk, ik heb een man die zo af en toe liever in een ander bed ligt dan het mijne. Dat went nooit.
Kijk, ik weet dat ik een mooie, lieve vrouw ben. Ik weet dat mijn man van me houdt. Maar waarom moet hij dan zo nodig vreemd gaan?
Ja, ik weet dat hij altijd weer bij mij terugkomt. Ik ben zijn grootste liefde. Samen zijn we een fantastisch team. En ik weet ook dat hij mij de mooiste vrouw vindt. Maar toch.
En ik weet ook van mezelf dat ik heel mooi ben. De mooiste van alle godinnen.
Des te pijnlijker is het dan als de prijs voor de mooiste godin een ander toekomt.
Echt waar, het is me overkomen. Aphrodite werd mooier bevonden dan ik.
Echt waar, ik haat dat kutwijf. En ik zal er alles aan doen om haar te dwarsbomen.
Allereerst heb ik er voor gezorgd dat Troje viel. Een Trojaan was immers de persoon die mij niet als mooiste zag en Troje was een van haar lievelingssteden. Maar dat gaf eigenlijk nog steeds geen tevreden gevoel. Ik zou die muts van een Aphrodite nog veel meer leed aan moeten doen, dat verdient ze gewoon, echt waar.
Toevallig weet ik precies haar zwakke plek. Haar kinderen.
En nu wilde het toeval dat ik een van haar kinderen, Aineias, ergens op een bootje op zee zag drijven. Tijd voor harde actie. Tijd om haar eens goed terug te pakken.
Wel, ik ben toen naar de god van de winden gegaan in Aiolië en heb hem gevraagd eens goed tekeer te gaan over de zee. Die gunst wilde hij mij graag verlenen.
Ik hoop dat dat rotjong eraan gaat. Verdiende loon voor dat wijf. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten