KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 24 februari 2013

De dood van Anchises




Amper was de smekeling uitgesproken of wij zagen een kudde schapen aankomen met in hun midden het monster zelf. Hij gebruikte een boomstam als stok en tikte daarmee overal om zich heen. Midden op zijn voorhoofd een gapend gat waar het rode bloed uitdrupte.
Wij besloten geen moment te wachten en meteen te vertrekken. We namen die arme sloeber met ons mee.
De Cycloop had ons echter gehoord en begon luid te schreeuwen. Op zijn gebrul stormde een aantal Cyclopen de bossen uit. Dreigend renden ze naar het strand. Gelukkig waren we net op tijd buiten hun bereik.

Na te zijn ontkomen aan de greep van de mensenverslindende Cyclopen voeren wij met een noordenwind in de zeilen om Sikelia heen. We voeren langs mooie kusten en gevaarlijke klippen. Tenslotte kwamen wij aan land in Drepanum.
Had ik maar geweten wat het wrede noodlot dit keer voor mij in petto had.
Op dit leed was ik niet voorbereid. Want hier in deze haven vertrok mijn vader naar het rijk van Hades.
Mijn vader die mij altijd met zijn wijsheid had bijgestaan. Hij die mij alleen opgevoed heeft nadat mijn moeder moest terugkeren naar het godenrijk op de Olympos. Alweer is iemand die mij lief was mij ontnomen doordat Atropos de draad heeft doorgeknipt.
Deze pijn snijdt diep in mij. Laat dit het laatste verdriet zijn dat ik moet verdragen, want ik kan het niet aan dit nogmaals mee te maken.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten