KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

woensdag 27 februari 2013

Dido




Andrea Mantegna - 
Dido

Mijn naam is Elyssa, maar tegenwoordig noemt men mij Dido.
Ik ben afkomstig uit Tyrus, een stad in Phoenicië.
Ooit heb ik een man liefgehad, ik ben met hem getrouwd geweest. Maar de liefde tussen ons mocht niet lang duren.
Mijn geliefde, Sychaeus, was een rijk man. Mijn broer, Pygmalion, was verblind door afgunst en heeft hem vermoord. Lange tijd heeft hij die misdaad voor mij verborgen kunnen houden. Maar op een nacht verscheen de schim van mijn overleden lief aan mij. Hij heeft mij verteld wat er was gebeurd. Hij ried mij aan snel te vluchten en wees me een goudschat die ik mee moest nemen.
Met een aantal volgelingen ben ik op toevallig gereedstaande schepen gevlucht naar Byrsa aan de Libysche kust. Daar kregen wij een teken van de goddelijke Hera. We vonden in de aarde de kop van een krijgspaard. Hier moesten wij dus blijven. De plaatselijke vorst stond ons toe een lap grond in gebruik te nemen zo groot als een ossenhuid kon omspannen. Een ossenhuid is niet zo groot, maar als je er hele dunne reepjes van snijdt, kun je er een flink terrein mee omspannen.
Zo kregen wij een groot stuk grond tot onze beschikking en daar hebben wij een nieuwe stad op gebouwd, Kart Hadašt, ofwel Carthago.
Ik heb maar één man liefgehad, mijn Sychaeus. Lang heb ik om hem gerouwd, de liefde vermeden en huwelijksaanzoeken afgewezen. Maar een vrouw is niet voorbestemd om alleen te zijn. Een vrouw heeft een man nodig. En vroeg of laat ook kinderen. Een vrouw heeft ook gezelschap nodig, intimiteit, passie, liefde. En dat alles miste ik de laatste tijd best wel.
Ik ben een sterke vrouw, heerseres over deze nieuwe stad, maar eigenlijk sta ik overal alleen voor. Het wordt tijd dat ik een partner krijg, opnieuw lief kan hebben.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten