KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zaterdag 16 februari 2013

Naar Kreta?



Vanaf de Tracische kust zijn we naar het heilige eiland Delos gevaren. Daar hebben we de god Apollo om raad gevraagd. Hij droeg ons op naar het land van onze voorvaderen te gaan. Volgens mijn vader, de wijze Anchises, die alles wist over onze voorvaderen, was dat het eiland Kreta. Daar kwam onze stamvader Teukros vandaan.  
We wisten dat Kreta een mooi vruchtbaar eiland was. Bovendien hadden we vernomen dat koning Idomeneus, een van onze vijanden tijdens het beleg van Troje, inmiddels verdreven was. Het scheen ons er niet vijandig gezind.

Op Kreta waren we een stad gaan bouwen, Pergamea. De akkers werden bebouwd en het leven lachte ons weer toe.
Plotseling sloeg het noodlot met harde hand toe. Bomen, planten en mensen werden ziek en gingen dood. Er brak een alles verterende pest uit over het land. Vele mensen verloren hun dierbaren. Velen werden ziek. Had ik hen, de overlevenden van de slag om Troje, naar dit eiland gebracht om alsnog te sterven? En wat als mijn zoon Askanios ook ziek wordt en sterft? Zou ik dat verdriet kunnen verdragen? De dood van mijn geliefde Kreousa was het ergste wat ik ooit heb meegemaakt. Als ik mijn zoon ook zou moeten missen…

Waarom toch, Apollo, hebt u ons verteld hierheen te gaan? Wat is de bedoeling van de goden? Hebben wij nog niet genoeg geleden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten