KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

woensdag 27 februari 2013

De plannen van Aphrodite


Giacinto Gimignani - Venus Appearing to Aeneas 


Aphrodite vertelt:

Mijn vader stelde me gerust. Zijn plannen waren niet veranderd. Mijn zoon en zijn nageslacht zullen een groot rijk stichten. Maar eerst zou hij van de gastvrijheid van koningin Dido moeten gaan genieten in Carthago. Daar zou hij tot rust moeten komen van al zijn ontberingen.
Om te voorkomen dat de bevolking daar hem niet vijandig gezind zou zijn, zond hij Hermes daarheen om hen te vertellen dat ze hem moesten komen verwelkomen. Alles zou goed komen.
Na deze woorden ging ik naar mijn zoon toe om hem gerust te stellen en hem te vertellen dat de vermiste schepen al aangekomen waren en dat hij richting Carthago moest gaan. Daar zou hij verwelkomd worden door koningin Dido.
Maar ergens vertrouw ik dat volk daar niet echt. Hera heeft daar behoorlijk wat macht over. En die Hera zit vol listen. Maar als koningin Dido nu eens verliefd zou worden op Aineias, dan hoeft hij van haar geen kwaad te vrezen. Dan is hij veilig. En iemand verliefd laten worden, is toevallig mijn ding. Ik ben immers de godin van de liefde. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten