KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

vrijdag 22 februari 2013

Oude bekenden: Andromache


Colin Morison - Andromache Offering Sacrifice to Hector's Shade

Niet ver van Actium lag het hooggelegen Buthrotum. Daar zeilden we de haven binnen. Hier bereikte ons het nieuws dat Helenos, een van Priamos zonen de scepter voerde. Ik wist niet wat ik hoorde, ik dacht dat allen omgekomen waren.
Hevig verlangde ik ernaar hem te spreken om hem te vragen wat hem overkomen was.
Onderweg naar Helenos zag ik ineens een bekend gezicht; het was Andromache, die eens de vrouw van Hektor was. Ze stond bij een altaar een offer te brengen aan de schim van haar overleden echtgenoot. Tranen stroomden over haar wangen toen zij mij zag. Ze dacht eerst dat ik een schim was en kon het haast niet geloven dat ik nog in leven was. Ze vertelde me dat ze als slavin meegevoerd werd door Neoptolemos en door hem herhaaldelijk verkracht was. Ze had zelfs kinderen bij hem gekregen. Neoptolemos had haar echter aan Helenos overgedragen om zelf te trouwen met Hermione, de dochter van Menelaos en Helena, hetgeen hem niet lukte, want Orestes, de zoon van Agamemnon, heeft hem om het leven gebracht.
Helenos had een deel van het rijk, dat hij Chaonië noemde, geërfd en een aantal steden gesticht gelijk die uit ons land van herkomst.
Wat een droef lot voor deze hooggeboren vrouw. Ze wenste zich liever omgekomen in de vlammen van Troje dan als slavin in het bed van haar overwinnaar.
Stel dat mijn Kreousa ook gevangen genomen was…
Dan had zij ook het ellendig lot van seksslavin moeten ondergaan. Zou zij dood gelukkiger af zijn dan wat de overmeesterde Trojaanse vrouwen moeten verdragen? Dit wrede noodlot is haar bespaard gebleven.
Gelukzalig zijn zij die gestorven zijn na een vreugdevol leven. 


Lord Leighton - Captive Andromache



Geen opmerkingen:

Een reactie posten