KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zaterdag 16 februari 2013

Vriendschap of goud?


Polydoros - Jean-Hippolyte Flandrin

Aan de Tracische kust gingen wij aan wal. De Traciërs waren bondgenoten en ons niet vijandelijk gezind. Ik besloot daar een stad te laten bouwen en die naar mij te noemen: Aineiadai.
Nadat ik een altaar had gebouwd en een stier had geofferd aan de goden, besloot ik het altaar te decoreren met mooie takken en loof. Ik liep een heuvel op waar fraaie kornoelje- en myrtestruiken stonden en trok er een jonge struik uit de grond. Groot was mijn ontsteltenis toen ik ineens grote druppels donker bloed uit de wortels zag druppen. Ik trok een volgende struik uit de grond; alweer die druppels bloed. Dat was een slecht voorteken.
Ik smeekte de nimfen van het veld mij genadig te zijn en probeerde opnieuw een nog grotere struik uit de grond te trekken. Plotseling hoorde ik een stem die mij smeekte niet langer het graf te verscheuren van een bloedverwant. Het was de stem van Polydoros. Hij vertelde mij, dat hij, toen de stad werd belegerd, door koning Priamos <moge zijn ziel rusten in het huis van Hades> met een grote hoeveelheid goud gezonden was naar de Tracische koning, zodat hij daar veilig groot gebracht kon worden. Maar de koning was ter ore gekomen dat het fortuin van Troje slinkende was en had partij gekozen voor Agamemnon en trawanten. Hij had Polydoros vermoord en zich meester gemaakt van het goud. De speren waarmee deze armzalige vermoord was, hadden wortel geschoten en waren uitgegroeid tot struiken.
Die vervloekte gouddorst maakt vrienden tot vijanden, mensen tot monsters. Heeft vriendschap dan geen grotere waarde dan goud?

Nadat we de arme Polydoros een gepaste begrafenis hadden gegeven met al onze gebruikelijke eerbewijzen zijn we scheep gegaan. In dit misdadige, met bloed bevlekte land konden wij niet langer blijven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten