KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 17 februari 2013

De boodschap van de Penates


Aeneas brengt een offer aan de Penates   Ara Pacis 13 - 9 BC.



Die nacht kon ik de slaap niet zo vatten. Ik maakte mij zoveel zorgen over het lot van het Trojaanse volk. En ik dacht, zoals gewoonlijk, weer aan mijn liefste Kreousa, hoe zij mijn zorgen weg nam door mij zacht over mijn hoofd te strelen en te zeggen dat alles wel goed kwam, dat ik maar op de goden moest vertrouwen en vooral op mijn moeder, de godin Aphrodite. Zij zou mij altijd blijven helpen bij wat ik ook zou doen.
Mijn vader had mij aangeraden terug te keren naar Delos om opnieuw de god Apollo te vragen naar de plannen van de goden. Maar hij ziet me al aankomen. Goden vinden het niet prettig dat ze niet begrepen worden.
Toen ik eindelijk dacht in slaap te zijn gevallen, stonden er plotseling twee jonge mannen aan mijn bed. Ze zeiden dat ze de Penates waren, beschermers van huis en haard, behorende bij onze familie sinds oeroude tijden. Ze verkondigden me dat Apollo hen zelf gezonden had om me te vertellen, dat ik me vergist had. Ik zou moeten reizen naar het land van herkomst van een andere voorvader, Dardanos. En dat land was Italia, door de goden Hesperia genoemd.
Was het een droom? Was het werkelijkheid? Ik sprong uit bed, offerde wijn als dank aan de goden en rende naar mijn vader om hem te vertellen wat me was overkomen. Die begreep meteen dat de goden, zoals gewoonlijk, weer eens een dubbelzinnige boodschap hadden gegeven. Mensen hebben meerdere voorvaderen. En vergissen is menselijk. Bovendien had ooit Kassandra het hem al eens voorspeld. Maar wie geloofde nu die kleine knotsgekke Kassandra? Niemand toch. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten