KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

maandag 21 januari 2013

DE LAATSTE NACHT



Terwijl ik me warmde bij het vuur kwam mijn vrouw naar mij toe. Ze zei me dat ze had nagedacht. Ze vond het tijd worden dat ze een einde maakte aan de toestand hier in het huis. Ze had een plan bedacht. Ze zou twaalf grote bijlen opstellen. Door de ogen daarvan, daar zou een pijl doorheen geschoten moeten worden met mijn grote boog, nadat die gespannen was. Ze zou trouwen met diegene van de vrijers die dat voor elkaar kon krijgen.
Ik stond versteld van zoveel vernuft van mijn vrouw. Ze wist dondersgoed dat dát niemand zou lukken. Nog nooit is het iemand anders gelukt een pijl door alle ogen van de bijlen te schieten. Alleen ik beheerste die techniek. En mijn boogschietkunst is sindsdien alleen maar beter geworden. Bovendien, het schieten van die pijl zou met mijn boog moeten geschieden. En de moeilijkheid daarbij was: de boog moest gespannen worden. En dat was het grootste obstakel. Mijn grote boog spannen was een kunst op zich. Het vereiste kracht, snelheid en behendigheid. Simpel als je het trucje kende. Onmogelijk als je het niet kende.
Ik gaf haar de raad deze wedkamp zo snel mogelijk te houden. Dan zou aan alle ellende een einde komen.
Morgen zal de beslissende dag zijn. Ik moet zorgen dat ik goed uitgerust ben. Ik zal al mijn krachten nodig hebben.
Ik lig nu op een stel huiden in het voorhuis. Een van de bedienden, Eurynome, heeft me zojuist met een deken toegedekt. In gedachten maak ik al souvlaki met mijn pijlen van die vrijers. Ik hoor gegiechel. Een aantal meiden loopt het huis uit. Ze gaan in de richting van de vrijers. Ik twijfel. Zal ik dit stelletje ontrouwe bedienden nu doden, of zal ik morgen met ze afrekenen? Nee, nog even mezelf inhouden. Dat lijkt me beter. Ik moet nog even geduld hebben. Morgen is de dag van de afrekening. Laat ze nog maar een nacht liggen neuken daar. Ik krijg ze toch wel, allemaal. De vraag is alleen, hoe ga ik dat aanpakken? Ik heb wel voor hetere vuren gestaan, zoals destijds bij de Cycloop. Ik zal het weer listig aan moeten pakken.
Ik ben bang dat dit een lange slapeloze nacht wordt. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten