KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

maandag 21 januari 2013

DE STRIJD TEGEN ONRECHT


Gustave Moreau - The suitors

Mijn vrouw had de vrijers toegesproken en opgeroepen tot de wedstrijd. De bijlen stonden opgesteld, de boog lag klaar. Laat de vrijers maar een voor een proberen de boog te spannen. Het zal ze toch niet lukken. Daarna zal ik de boog nemen en die spannen. De pijl die ik zal schieten, zal alles doen veranderen.
Dit is mijn wedstrijd, dit is mijn oorlog. Maar in tegenstelling tot de oorlog tegen Troje, waar ik de aanvaller was, ben ik nu de verdediger. Ik moet mijn huis en gezin verdedigen tegen de aanvallers die er op uit zijn mijn leven te roven.
Mijn bedelaarsvermomming is mijn houten paard. In Troje moesten de poorten geopend worden, hier zullen de deuren gesloten worden. Niemand zal kunnen ontsnappen. Niemand zal hen te hulp kunnen schieten, geen mens, geen god.
Ze z
ullen als ratten in de val zitten.
Dit is mijn Ithaka. Dit is mijn recht. Dit is mijn gerechtigheid.
Niets is belangrijker dan gerechtigheid.
O moeder aarde, o firmament waarlangs de zon iedere dag zijn baan volgt, aanschouw mij, want er is mij groot onrecht aangedaan.*



* vrij naar Prometheus Geboeid ( ΠΡΟΜΗΘΕΥΣ ΔΕΣΜΩΘΕΙΣ) van Aischylos


Geen opmerkingen:

Een reactie posten