KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

maandag 21 januari 2013

NAWOORD ODYSSEUS



Odysseus and Penelope 
Francesco Primaticcio

Nadat Mentor, die eigenlijk de godin Athena was, de menigte had toegesproken, ging iedereen heen en kon ik eindelijk mijn vrouw Penelopeia in de armen nemen. Ik was weer thuis.
Die nacht kon ik weer slapen in mijn eigen bed, dat ik zelf gemaakt had in de grote olijfboom. Die boom was niet gekapt, dus mijn bed stond nog zoals ik het had achtergelaten.
Moe en voldaan na een heftige vrijpartij kon ik de slaap echter niet meteen vatten. Ik lag daar met mijn ogen nog open en moest terugdenken aan alles wat ik had meegemaakt. Het meeste had ik al verteld aan mijn vrouw, maar er waren ook een paar zaken die ik achterwege liet. Het was beter dat ze niet alle details van mijn verblijf bij Kalypso of Kirke te weten zou komen, dat zou haar maar verontrusten.
Ineens moest ik terugdenken aan wat Kirke me eens verteld had.
Als ik antwoord kon geven op de vragen wie ik was en waar ik vandaan kwam, wist ik wat het allerbelangrijkste voor mij was.
Ik weet nu het antwoord op die vragen. Mijn naam is Odysseus, koning van Ithaka, zoon van Laërtes, echtgenoot van Penelopeia en vader van Telemachos. Ik kom van Ithaka, vanwaar ik vertrokken ben om te strijden tegen Troje. Vandaar uit ben ik de hele wereld afgereisd, en zelfs in de onderwereld geweest, om uiteindelijk weer thuis te komen. En daar ontdekte ik wat het allerbelangrijkste voor mij is. Mijn Ithaka, mijn gezin, mijn huis. Dat is belangrijker dan wat dan ook op de hele wereld. Belangrijker dan waar dan ook op de wereld zijn en wat dan ook op de wereld te bezitten.
Het is goed te reizen en veel te zien, maar het beste is aan het eind van de reis thuis te kunnen komen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten