KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

maandag 21 januari 2013

HET PROCES 10: ODYSSEUS




Mijn naam is Odysseus, koning van Ithaka, zoon van Laërtes, echtgenoot van Penelopeia en vader van Telemachos.
Ik kwam vanuit Troje, via een omweg over de hele wereld en zelfs via de onderwereld, naar Ithaka om eindelijk thuis te komen.
Ik sta hier om aan te tonen dat ik daadwerkelijk Odysseus ben en dat ik volkomen in mijn recht stond om korte metten te maken met de vrijers die uit waren op mijn bezit en mijn echtgenote, kortom: op mijn leven. En niet alleen mijn leven stond op het spel, tevens het leven van mijn zoon Telemachos. De vrijers waren van plan hem om het leven te brengen.
Om te bewijzen dat ik werkelijk koning Odysseus van Ithaka ben, zal het echtelijk bed hierheen gebracht moeten worden.
MAAR DAT IS HAAST ONMOGELIJK!
Mijn bed is niet zo gemakkelijk te verplaatsen. Het is gemaakt in een olijfboom die op mijn hof stond. Ik heb het zelf erin gemaakt en daaromheen de slaapkamer gemaakt. Het bed heb ik bespannen met purperkleurige riemen. Dat weet ik alleen.
Maar, eh... heeft iemand die boom inmiddels gekapt dan?  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten