KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 20 januari 2013

DE TERUGKEER VAN TELEMACHOS



The return of Telemachos - Angelica Kauffmann


De vorige dag kwam een bode mij vertellen dat mijn zoon terug was op Ithaka.
Een tijdje geleden was hij stiekem met een schip vertrokken naar Pylos. Als ik dat had geweten, had ik geprobeerd hem tegen te houden. Maar hij was al vertrokken toen ik dat vernam. Niemand had me ervan op de hoogte gesteld. Pas toen Medon, de heraut van de vrijers me het verklapte kwam ik daar achter. Die heraut lichtte me tevens in over de aanslag die de vrijers op mijn zoon wilden plegen. 
Nadat de bode me had ingelicht, zag ik Eumaios de zwijnenhoeder naar me toe komen. Hij fluisterde me in het oor dat mijn zoon Telemachos veilig in zijn hut verbleef. Dat was een hele opluchting.
Die hufters van een vrijers, daar had ik nog een appeltje mee te schillen. Ik besloot naar ze toe te gaan en ze eens flink de waarheid te zeggen, hoe ik over ze dacht. Ik ging het hof in, waar ze altijd rondlummelden, en sprak Antinoös, de brutaalste onder hen, erop aan. Hoe hij het lef had een aanslag te plegen op mijn zoon. Zijn vader had nota bene eens hier zijn toevlucht gezocht en was destijds door Odysseus in bescherming genomen. Bij elk woord dat ik sprak kromp hij meer en meer in elkaar. Een antwoord had hij niet. Hij stond daar maar met z’n mond vol tanden me een beetje aan te gapen.
Het antwoord kwam van een andere vrijer, Eurymachos. Hij stelde me gerust door me plechtig te beloven dat mijn zoon niets zou overkomen.
Kan ik hem wel geloven? Ik weet het niet. Ik heb zo m’n twijfels.
Vanmorgen vroeg werd ik wakker van enkele vreugdekreten. Ik begreep meteen dat mijn zoon was teruggekeerd. Ik stormde mijn vertrekken uit en daar zag ik hem staan. Hij leek opeens heel anders dan voordat hij was weggegaan. Hij leek veel ouder. Hij was op dat moment niet meer mijn kleine zoontje, maar een volwassen man. Mijn zoon is volwassen geworden. Ik rende naar hem toe, sloeg mijn armen om hem heen en liet mijn tranen langs mijn wangen stromen. Ik was zo blij dat hij heelhuids terug was. Wat had ik me zorgen om hem gemaakt. Ik dacht dat ik hem nooit meer terug zou zien.
En nu wil ik alles weten wat hij tijdens zijn reizen heeft gezien en beleefd. Zou hij iets over mijn Odysseus hebben vernomen? Ik ben zo benieuwd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten