KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

maandag 21 januari 2013

HET PROCES 8: GETUIGEN/MEDEPLICHTIGEN




Telemachos vertelt:

“Mijn naam is Telemachos, ook wel T. genoemd, zoon van Odysseus, afkomstig van Ithaka.
Deze man is mijn vader. Hij heeft zich een aantal dagen geleden aan mij bekend gemaakt. Ik heb hem geholpen korte metten te maken met de vrijers. Het was een kwestie van leven of dood, doden of gedood worden. Ze hadden al eerder een aanslag op mij willen plegen en deinsden er zeker niet voor terug dat nog eens te proberen. Ze zouden mij zeker gedood hebben. Dat kan Medon getuigen, die was op de hoogte van al hun plannen. 
Nee, natuurlijk kon ik mijn vader niet herkennen. Ik was nog een baby toen hij vertrok om te gaan vechten bij Troje. Maar kijk dan, wij hebben dezelfde handen, dezelfde vorm. En dezelfde mond. Zie dan, die gelijkenis. Was er zeusverdomme maar zoiets als een DNA test mogelijk, maar daar zullen jullie helaas nog een paar duizend jaar op moeten wachten. Dat kan nu dus nog niet. Vraag het dan Eurykleia, zij was zijn voedster. Een voedster herkent toch zeker wie ze ooit gevoed heeft. Vraag het haar!”



 
Eurykleia vertelt:

“Mijn naam is Eurykleia, dochter van Ops, voedster van Odysseus en tevens huishoudelijk manager onder Penelopeia in het paleis van koning Odysseus op Ithaka.
Deze man is daadwerkelijk Odysseus. Hij is teruggekomen om zich te wreken op dat stelletje nietsnutten. Dat was ook de hoogste tijd. Ze maakten misbruik van de wet op de gastvrijheid. Bovendien was een twaalftal diensters niet onwillig om hun lusten te bevredigen. Ze spanden met hen samen. Een van hen heeft trouwens aan de vrijers verraden dat Penelopeia de lijkwade voor Laërtes, die ze overdag weefde, ’s nachts uithaalde. Uiteraard dienden ze daarvoor bestraft te worden. Dat heet gerechtigheid. Alleen de twaalf diensters die zijn opgehangen hebben de hoer gespeeld. De overige dienaressen bleven trouw aan de koning en koningin.
Hoe durft u te betwijfelen dat deze man daadwerkelijk Odysseus is. Ik herkende hem meteen aan zijn litteken. Daarover is geen twijfel mogelijk. Ik beschouw een dwaas een ieder die dat in twijfel trekt. Wilt u nog meer getuigen horen die verklaren dat hij het werkelijk is? Vraag het Penelopeia. Laat haar u aantonen dat deze man, die hier als beklaagde aanwezig is, daadwerkelijk Odysseus is. Een echtgenote zal toch zeker wel weten wie haar echtgenoot is.
Evenals een voedster weet wie ze heeft gevoed. Maar dat is blijkbaar niet overtuigend genoeg voor u allen."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten