KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 20 januari 2013

MIJMERINGEN BIJ DE GOUDEN DEUREN




Voor de poort bleef ik lange tijd staan om het paleis te bewonderen.
Het was schitterend. De muren waren van brons. Kroonlijsten van lapis lazuli. De deuren waren van goud met zilveren deurposten. Gouden en zilveren beelden in de vorm van honden stonden aan weerszijden. En alles was rijkelijk versierd.
Ik liep door de poort naar binnen en kwam in een grote ruimte met aan beide zijden rijen stoelen, bekleed met bonte, kunstig geweven stoffen. De Phaiakische vrouwen moesten wel erg bekwaam zijn in het weven. Op die stoelen zaten de edelen te genieten van een overvloedige maaltijd.
Wat een rijkdom overal! Nergens armoede, nergens honger. Die boomgaard waar ik verbleef voordat ik de stad binnenging stond ook al zo vol met weelderige fruitbomen. Appels, peren, granaatappels, vijgen, olijven. En verder heel veel wijngaarden en moestuinen om en nabij de stad. Ik had ook twee bronnen gezien. De ene ging langs de tuinen en de ander stroomde de stad binnen.
Een prachtige stad in een prachtige natuur. De goden moeten deze mensen wel heel graag mogen omdat ze hen met zo veel gaven gezegend hadden.
Maar hoe mooi het hier ook is, hoe rijk iedereen hier ook is, er gaat niets boven Ithaka. Dat is mijn thuis. Daarheen wil ik weer terugkeren.


afbeelding: gouden deuren van de Battistero di San Giovanni, Florence Italië

Geen opmerkingen:

Een reactie posten