KUNST, CULTUUR EN MYTHOLOGIE

KUNST, CULTUUR, MYTHOLOGIE
OMLIJST DOOR MUZIEK

zondag 20 januari 2013

ATHENA NAAR TELEMACHOS IN SPARTA



John Flaxman
Athena vertelt:

“Het was nog nacht toen ik aankwam in Sparta. Ik trof hem aan in de galerij voor het huis van Menelaos. Ik ging bij hem staan en zei:
“Luister heel goed, ik zeg dit slechts één keer. Zeg tegen Menelaos dat je nu meteen terugkeert naar Ithaka. Echt, je moet dringend naar huis. De ouders en broers van jouw moeder eisen van haar dat ze met één van de vrijers, Eurymachos -want die biedt de meeste bruidsgeschenken-, in het huwelijk treedt. En als ze eenmaal getrouwd is, dan vergeet ze haar vroegere man en kind. En nog één ding: een aantal vrijers zal je bij je terugkomst willen doden. Ze liggen op de loer tussen Ithaka en Samos. Dus probeer in de nacht ergens aan de andere kant van het eiland aan land te komen en stuur vervolgens het schip overdag terug naar de stad. Ga dan naar de zwijnenhoeder toe, die zal je verder helpen. Hij moet naar de stad gaan naar jouw moeder om haar te zeggen dat je veilig uit Pylos bent teruggekeerd.”
Na dat te hebben gezegd, ging ik weer terug naar de Olympos. Dat heb ik toch wel mooi geregeld vandaag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten